‘Vigneronnes’, un retrat de dones a l’avantguarda de la vinya biodinàmica, guanya el Most Festival 2022
‘El lector’, d’Iván Blanco, s’emporta el Premi del Jurat del Brot 2022
L’onzena edició del Most Festival Internacional de Cinema del Vi ha arribat a la seva cloenda al Penedès, amb el lliurament de premis, la projecció de Suro, de Mikel Gurrea, i un balaç molt satisfactori pel que fa a assistència de públic. Enrere queden onze dies de cinema i tastos de vi. Del 23 al 27 de novembre, el festival es trasllada al Priorat amb més projeccions i activitats al voltant de la cultura del vi.
Les dues seccions a competició del Most Festival 2022, Collita i Brot, han celebrat aquest vespre els seus premis.
Els premis de la Collita 2022 (cinema del vi) han estat atorgats per un jurat format per Xavier Bas, dissenyador i fotògraf; André Laranjinha, artista visual; i Ester Nin, enòloga, viticultora i biòloga. El film que ha rebut el Gran Premi del Jurat ha estat Vigneronnes, de Guillaume Bodin, centrat en viticultores de renom que despunten en la vinya biodinàmica europea. És el cas d’Elisabetta Foradori a Itàlia o de Marie-Thérèse Chappaz a Suïssa, que han ensenyat el camí a tota una generació que segueix els seus passos. Una mirada atenta a aquests projectes inspiradors que es basen en una viticultura el més propera possible a la natura i als éssers vius.
El Premi Vi Català ha recaigut en Raw Wine, de Christiane Von Enzberg, que a través de les veus de cinc vitivinicultors/res de Catalunya dona a conèixer el treball, la dedicació i l’amor per reprendre l’essència del vi natural, i sobretot de gaudir del “goig de fer vi”.
El Premi Sostenibilitat ha estat per As rebeldes do viño, de Déborah Vukušić, on una sommelier lluitadora va tastant i enllaçant, amb la seva pròpia, les històries de quatre dones revolucionàries del món del vi gallec que parlen de treball, de superació i de l’amor per la terra que conreen.
El jurat ha reconegut com a Millor Ficció la pel·lícula Le vigneron et la mort, de Victor Jaquier, un film situat als Alps suïssos medievals, on un jove enòleg crea el millor vi del món i ha d’esquivar la mateixa Mort, que sembla voler tastar el seu vi. El premi al Millor Documental se l’ha endut Into the Wine, de col·lectiu WorldWine Women, en el que quatre dones joves en plena crisi existencial surten a conèixer dones enòlogues a bord de la seva fidel furgoneta Betty, des d’Espanya fins a Turquia. El premi al Millor Promocional ha estat declarat desert.
El Brot, l’altra secció a competició del festival que recull una acurada selecció de curtmetratges d’arreu de l’estat, ha desvetllat els noms dels dos treballs premiats enguany.
El jurat del Brot, format per Mireia Iniesta, crítica de cinema, actriu i vicepresidenta de la Federació Catalana de Cineclubs; Dídac Palou, muntador cinematogràfic; i Roger Subirana, músic i compositor, ha decidit lliurar el Premi del Jurat a El lector, d’Iván Blanco. Al curt, Ramon és un convicte a qui seguim durant tot el dia del seu permís fora de presó. En el nostre viatge amb ell exclusivament el veiem llegir perquè per a Ramon la llibertat no està en si mateix sinó en la seva relació amb el relat.
Aixímateix, el jurat ha decidit fer una menció especial per Loop, un sorprenent treball d’animació firmat per Pablo Polledri.
Per la seva part, el Premi del Públic – Vallformosa ha estat per Cemento y acero, d’Oriol Villar. En aquest curt, Víctor i Nacho, amics i mafiosos, han estat torturats i encadenats a un bloc de ciment. Els dos reflexionen sobre la seva vida, sobre el seu passat, i aleshores Nacho decideix fer una confessió que canviarà les seves vides.